Wednesday, February 1, 2012

Kebun KH PPKI.

PROJEK KEMAHIRAN HIDUP
 
Tahun 2012 ini telah melakar kejayaan baru bagi Program Pendidikan Khas Integrasi, SK Batu Unjur dimana Panitia Kemahiran Hidup yang diketuai oleh En. Azri bin Bahari telah berjaya membuka kebun bagi aktiviti Kemahiran Hidup Perkebunan. Beliau dengan dibantu oleh Pn. Wirawati Ong Abdullah, Pn Norharmimi binti Ibrahim serta murid Pendidikan Khas bersama-sama berganding bahu dalam menjayakan projek ini. Dengan pengalaman yang ada pada beliau sewaktu di Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional banyak membantu merealisasikan impian selama ini. Projek perkebunan ini telah bermula sejak 2009 namun disebabkan beberapa masalah dan kekangan kewangan, projek ini tidak dapat berjalan dengan lancar. Berasaskan kejayaan program Rintis Hijau pada tahun 2011 telah mendorong beliau dan guru-guru Pendidikan Khas SK Batu Unjur untuk mewujudkan tapak kebun dan taman dalam kawasan Pendidikan Khas. 





Dengan kewujudan tapak perkebunan ini diharapkan ianya dapat memberi pendedahan kepada murid-murid. Pengajaran dan Pembelajaran dapat dijalankan dengan lebih realistik di mana murid bersama-sama menghasilkan tapak semaian, menajak, menanam, menjaga, mengutip hasil tanaman serta memasarkannya. Antara tanaman yang terdapat dikebun PPKI ini ialah serai, rozel, kunyit lengkuas, pokok markisa, pokok bunga dan lain-lain. Melalui projek ini juga diharapkan dapat memupuk minat dan kecintaan murid-murid terhadap alam sekitar. 


Kerja membersih dan membungkus hasil tanaman.




Baru-baru ini projek ini telah membuat tuaian pertama pokok serai. Murid didedahkan dengan cara menuai hasil, membersih, cara pembungkusan dan pemasaran. Sambutan sangat menggalakkan daripada guru-guru serta ibubapa. Hasil daripada jualan telah disalurkan kepada tabung projek bagi usaha menaik taraf kebun dan taman PPKI. Bagi pihak Panitia Kemahiran Hidup kami mengharapkan sokongan berterusan deripada semua pihak dalam menjayakan projek ini. sokongan anda adalah dorongan kepada kami bagi membantu murid- murid berkeperluan khas agar mereka juga dapat menikmati kehidupan seperti insan lain.

No comments:

Post a Comment